ابزار منو ثابت

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان - مهندسی و مدیریت انرژی دستگاههای تهویه مطبوع پایپینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
*بزرگترین کشف نسل امروز این است که انسان می تواند با تغییر ذهنیت خود، زندگی خود را تغییر دهد.ویلیام جیمز*
*موفقیت خیلی دور نیست ،کافی است چشمانمان را باز کنیم*

 

امروزه محدود بودن منابع تامین انرژی و گران شدن حاملهای آن از یکسو و افزایش سطح انتظار افراد از آسایش و امنیت در محل سکونت یا کار  از سوی دیگر سبب شده تا نیازمندی ساختمانها نسبت به قبل دستخوش تغییرات قابل ملاحظه شود. در این راستا علاوه بر تغییرات در حوزه معماری و طراحی داخلی، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی نیز نیازمند بروز رسانی هستند. افزایش بهره وری انرژی، افزایش سطح آسایش و امنیت و کاهش هزینه های دائمی ناشی از آن از جمله اهداف اساسی در طرح ریزی ساختمانهای نوین است.


بطور کلی یکی از بزرگترین اهداف مهندسین در زمینه تاسیسات الکتریکی و مکانیکی مونیتور کردن پارامترهای مختلف در یک فرایند و یا مجموعه تحت کنترل است. بهره وری انرژی و میزان سطح آسایش و امنیت در یک ساختمان نیز به عنوان یک مجموعه تحت کنترل نیازمند مونیتورینگ و در پی آن سیستم کنترل می باشد. طراحی سیستمهای مدیریت هوشمند ساختمان اغلب بر اساس نیازمندیهای کاربر و بشکل کاملاً ساده و روان در سطح ارتباط با کاربر طراحی می گردند. به منظور طراحی یک سیستم کنترل هوشمند ساختمان، شناسایی و طراحی مناسب سیستم کنترل متناسب با نوع کاربری و شرایط محیطی ساختمان می تواند تا 30 درصد میزان بهره وری انرژی را در آن مجموعه افزایش داده و در نتیجه سبب کاهش میزان هزینه ها شود. بستر ارتباطی بین تجهیزات مختلف شبکه در یک ساختمان هوشمند بر اساس پروتکلهای مختلف  نظیر KNX, LonWorks, BACnet, XML, SOAP, DeviceNet محقق می گردد. استفاده از هر یک از پروتکلهای ذکر شده وابسته به نوع کاربری ساختمان،  نیازمندیهای کاربر، جنس و تعداد پارامترهای تحت کنترل در آن ساختمان داشته و نیازمند طراحی مهندسی و بهینه سازی است. بطور کلی فرایند هوشمند سازی ساختمان مستقل از سن بنا بوده و پیاده سازی آن چه در ساختمانهای ساخته شده و چه در ساختمانهای در حال احداث امکان پذیر می باشد.

برخی از توانمندیهای سیستم مدیریت هوشمند ساختمان در ذیل اشاره شده است هر چند که گستره فعالیت این سیستمها محدود به موارد زیر نبوده و بسته به نوع ساختمان قابل گسترش است: 

 -          کنترل میزان روشنایی

 -          کنترل درجه حرارت در مناطق مختلف ساختمان

 -          کنترل میزان اکسیژن در مناطق مختلف

 -          تنظیم زاویه باز و بسته بودن پرده های جنوبی ساختمان

 -          سیستم کنترل اعلام و اطفای حریق

 -          امکان رد یابی دود و حرارت

 -          سیستم کنترل نشت گاز

 -          آبیاری هوشمند فضای سبز

 -          سیستم مدیریت هوشمند موتورخانه( موتورخانه هوشمند)

 -          سیستم امنیت و دوربین

 -     امکان اجرای یک سلسله از فرمانها 

 




موضوع مطلب : سیستم مدیریت هوشمند ساختمان, خانه های هوشمند, صرف جویی در مصرف انرژی